Friday, January 4, 2019

Kas Erik Orgu toitumiskava jälgimine on tõesti nii raske/kallis?


ALATI, kui on juttu toitumiskavadest, siis võib kommentaaridest leida taoliseid kommentaare: 

1) "Mina ei jõua 4x päevas erinevat toitu teha, see on ju ebareaalne"
2) "Ma ei söö tomatit/paprikat/muna.. Ma ei saa seda kava jälgida"
3) "Ma peaksin ostukorvi terve nädala menüü jaoks ostma 52 muna, me ei söö seda iialgi ära"
4) "Nii keerulised retseptid on, kellel on aega neid valmistada"
5) "Toitumiskava jälgimine on kallis"

Tuleb tuttav ette, eks? Võibolla oled ise ka niimoodi mõelnud? Mina igatahes olen! Aga kui ma nüüd teist korda Orgu kava ette olen võtnud, siis sain aru, et kõik ei pea olema nii must ja valge. Kui inimene mõtleb, et soovib alustada toitumiskavaga, siis on tal enamasti selleks kaks põhjust. Üks on see, et tervislikumalt toituda ja teine on see, et kaalu langetada või tõsta. Mõlemal juhul arvan mina, et alustada tuleks tasapisi. Ei pea kohe külmkappi tühjaks kraamima ja sadade eurode eest külmkapi mune täis ostma. Saab ka teistmoodi. Kokkuvõttes on oluline see, et me teeksime kava jälgides endale ja enda perele tervislikumaid valikuid. Isegi, kui kava ei jälgita 100%, vaid 50% on see juba parem, kui üldse mitte. 

Ma mõtlesin, et võtangi need samad viis küsimust ja esitan nendele lahendused. Ma olen nõus, et kõige paremaid tulemusi saab siis, kui iga toidukord teha täpselt nii, nagu toitumisnõustaja on soovitanud. AGA uskuge mind.. Ka väikeseid mööndusi tehes tulevad muutused. 

1) "Mina ei jõua 4x päevas erinevat toitu teha, see on ju ebareaalne"

WORD! Mina ka ei jõua.. Isegi siis, kui ma väga tahaksin. See, et nädala menüüs on tõesti igal toidukorral erinev roog, ei tähenda seda, et see nii peab ka olema. Mina ei tee kunagi 7 päeva nädalas ja neli korda päevas erinevaid toite. Ma läheksin hulluks. Ma tavaliselt teen nii, et vaatan Orgu päeva menüüst omale mõne isuäratava roa ja siis teen seda kohe rohkem. Enamasti kaheks päevaks. Lisaks sellele saab ise toitusid valida nii, et koostisosasid maksimaalselt ära kasutada. Kui teil on kapis näiteks kana, siis ei pea järgmine päev hoopis verivorsti serveerima. Toitumiskavast saab ka otsingusse panna "kana" ja ta näitab sulle kõiki alternatiivseid roogasid, mida selle asemel teha saaksid. 


Alles ükspäev ma ostsin Orgu leiba ja siis vaatasingi, et otsin hommikusöökide seast midagi sellega tehtavat. Leidsin siis "klubivõileiva" retsepti. Sinna sisse käib jääsalat, tomat, peekon, kana, muna ja hapukoore-sinepi kaste. Muidugi mul ei ole kõiki komponente kodus olemas, aga see ei tähenda, et ma sellepärast poodi jookseksin ja näpuga järge ajaksin või veel hullem, lööksin käega ja läheksin mcdonaldsit sööma. Ma kasutasin jääsalati asemel lehtsalatit ja kuna mul kana parasjagu ei olnud, siis  tegingi ainult peekoniga. Lihtne! Kuna ma vaatasin, et järgmistel päevadel on menüüs hoopis teised hommikusöögid nagu omlett, riisipuder vms, siis vahetasin need samuti klubivõileibade vastu. Ma tahan ju leiva ikkagi ära tarbida ja siis tegingi lihtsalt samasugused võileivad ka järgmiseks päevaks külmkappi valmis. Nii ei läinud toitu raisku, ei pidanud ma miljonit erinevat toiduainet koju ostma ja olenemata sellest, et ma ei jälginud retsepti 1:1, on see siiski tervislikum valik, kui röstsai nutellaga. See on küll liialdus, aga saate aru küll mu pointist, eks? 

2) "Ma ei söö tomatit/paprikat/muna.. Ma ei saa seda kava jälgida"

See on teine asi, mida jube tihti toitumiskavade juures lugeda saab. Mina ka ei söö paljusi asju. Näiteks ei meeldi mulle omleti sees paprika. Ometi oligi just ühel hommikusöögil spinati ja paprikaga omlett menüüs. Minul kusjuures ei olnud parasjagu spinatit ka. Aga see ei tähenda, et ma seda toitu sellegipoolest ei valmistanud. Ma kasutasin paprika asemel tomatit ja spinati asemel tilli. Eks toitude rasvade/kalorite hulk naaaatukene kõigub tänu sellele, aga kuna sellegipoolest on tegemist tervisliku hommikusöögiga, siis on see igati parem, kui näiteks suhkruga hommikuhelbeid süüa. 


Ma ei vaidle absoluutselt vastu, et kui vähegi võimalik, siis võiks retsepte 100% jälgida, aga kuna mina ei plaaninud kogu oma külmkapis olevat toitu halvaks lasta või ära visata, et see asendada kohe kõigega, mis toitumiskavas on, siis lähenesingi loominguliselt. Kui te esimesed paar nädalat (ülemineku aeg) ei jälgi retsepte 100%, siis ei juhtu sellest midagi. Tasa ja targu hakkab nagunii teie külmkapi sisu muutuma ja asenduma nende toiduainetega, mis kavas vajalikud on. Kui te näiteks muna ei söö, aga tihti on kavas seda ettenähtud, siis saate need hommiksöögid lihtsalt vahele jätta ja asendada mõne teisega, mis teile meelt mööda on. Näiteks smuutiga, kreeka salatiga, kaerahelbepudruga jne. 

3) "Ma peaksin ostukorvi terve nädala menüü jaoks ostma 52 muna, me ei söö seda iialgi ära"

Tegelikult ei pea! Antud ostunimekiri on pigem abimeheks. See ei ole reegel. Seetõttu ongi menüüs olevad toidud vahetatavad. Ei pea nii palju muna sööma, kui ei taha. Mina olen teinud nii, et käin terve nädala menüü läbi, vahetan retsepte, mis tunduvad mulle sellised, mis ei meeldiks/liiga keerulised ja ostangi siis põhilised komponendid, millega saan neid kõiki roogasid teha. Ala, plaanin sellel nädalal süüa hommikuti kaerahelbeputru, lõunaks valmistada midagi kanast ja õhtul süüa salatit. Siis saangi seda mitu päeva järjest teha, lihtsalt erinevas vormis. 

4) "Nii keerulised retseptid on, kellel on aega neid valmistada"

Ma olen nõus, et mõned retseptid on keerulised. Ma ise ka vahel vaatan, et "otototot, mida?" Aga ega keegi ei kohusta just seda keerulist retsepti proovima, alternatiive on palju. Samas on vahel lahe katsetada ja uusi roogasid enda jaoks avastada. Kuidas me muidu õpime, eks? Aga seda ei pea kindlasti igapäevaselt tegema. Nii hulluks ka ei tasu minna.

5) "Toitumiskava jälgimine on kallis"

See on ka selline hästi levinud arvamus. Näiteks leiab tihti kommentaare, et miks ma pean ostma "LIISU MUNE", kust neid saab üldse? Ega tegelt ei ole väga suurt vahet, millist muna sa kasutad. Kasuta seda, mis meeldib või mida harjunud ostma oled. Liisu munad on ilmselt lihtsalt Eriku sponsoriks ja seetõttu ta neid ka promob. Võibolla on neil ka mingi erinevus, aga vaevalt, et see nüüd nii suur on, et tänu sellele kaal ei lange. Muna on ikkagi muna. See on parem, kui mitte söömine või rämpsu söömine. Samamoodi ei pea ilmtingimata Santa Maria maitseaineid kasutama või ainult Erik Orgu enda leiba sööma. Minu jaoks on ka Eriku enda leib üüüüüratult kallis. See oli peaaegu 4 eurot! Aga alternatiivina sobib väga hästi Jassi seemneleib. See oli varasemalt Eriku toitumiskavades. Noh, siis kui tal veel enda oma ei olnud. 

Kogu mu postituse point on see, et tihti mõtlevad inimesed toitumiskavaga alustades üle. Ei pea kohe kõik 1:1-le sama olema. Ei pea neli korda päevas süüa tegema. Ei pea 52 Liisu muna ostma või tervet olemasolevat külmkapi sisu välja viskama. Kõike tuleks samm-sammult teha. Kui seda mõnda aega juba teha, siis muutuvad ka harjumused. Kindlasti tekivad ka lemmikud retseptid ja lõpuks te juba teate, mida peate sööma. Ei pea sõrmega järge ajama. Retseptid jäävad ju meelde ja kindlasti saab neid ka natukene oma maitsele veel sobivamaks kujundada. Kogu asja point on ju tegelikult selles, et oma toidulauda rikastada, teha tervislikumad valikud ja küll siis kaal ka tasapisi järele tuleb. Kui muidugi tahta ekstreemselt kaalu langetada ja soovida Eriku poolt välja lubatud tulemusi, siis tuleks kava täpsusega jälgida. 

Ja ei, tegemist ei ole Eriku poolt kinni makstud postitusega. Ma lihtsalt tahtsin natukene seda maailma selgitada ja näidata, et saab ka teisiti. Ei pea kohe muretsema, et kõik mahavisatud raha ja kõik on jama. Tasub ikkagi proovida! 

6 comments:

  1. Ma pole ise kunagi Orgu kava jälginud, kuid eelmisel töökohal jagunes kuidagi nii, et mina ja üks töökaaslane tegime fitlappi ja teised kaks töökaaslast orgutasid. Nende portsud olid jubedama väiksed ja tihti kurtis üks neist et kõht on tühi. Võimalik, et ta tegi ise midagi valesti ja päeva lõpuks igale oma :)

    Mis sinu postitusest aga välja joonistub on see, et te ei saa retseptis toiduaineid asendada nii et kaloraaz ei muutuks - mis on fitlapis olemas. Samuti saame me retsepte oma suva järgi vahetada kavas ja selle põhjal koostab automaaste ostunimekirja. Paprika ja tomat on mõlemad näiteks nii väikse kaloraaziga et need kuuluvad meil avbavara alla mida võib süüa niiipalju kui tahad. Lisaks ei pea ju neid omleti sisse panema vaid alati saab toorelt kõrvale ampsata. Tundub ka et Fitlapis on palju suurem valik asnedusi ja kergem seda teha. Lisaks saab lisada oma pereliikmed, programm arvutab ka nende kogused ja terve perega tervislikult toituda. Ma ei tee Orgu kava maha, ma räägin lihtsalt mis mulle on erinevusena kõlama jäänud ja mis mulle Fitlapi puhul meeldib. :)

    Mina tavaliselt võtsin nädala sees kõik päevad ühe ja sama hommikusöögi - näiteks singivõileib või inglise homikusöök. Lõunaks sai alati eelmise päeva õhtusöök, ehk siis kaks toidukorda korraga (võib ka ju kaheks päevaks teha ja 4 toidukorda). Hiliseks õhtusöögiks võtsin midagi lihtsalt või mõne küpsetise. Minumeelest on toitumiskava jälgimine väga lihtne ja kohati isegi kergem kui see et iga päev peab ise mõtlema, mida nüüd süüa teha võiks. Ja raha läheb ka vähem, sest poodi lähen nimekirjaga ja ei tee emotsioonioste. Alustamine võib kohati kallim olla, aga kui põhiasjad on olemas, siis kulud on üpris madalad :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orgus saab ka ise menüü ehitada ja toiduaineid ka retseptides vahetada, pereliikmeid saab ka lisada :)

      Delete
    2. Vaatasin täna seda Orgu kava. Kõvasti vähem saab vahetada asju, kui fitlapis. Pereliikeid saab lisada alates 5 aastasest. Alla selle mitte. Mul 2 väikest last ja neid lisada Orgu omasse ei saa. Fitlapis saab ja pole mingit piiri.

      Delete
  2. Ma olen 2x hakanud jälgima ja kaal langeb kenasti aga kuskil 1-1.5 kuud ja no nii vastu hakkab, kõik retseptid hakkavad korduma jne. Minul pole näitejs retseptide valikus sinu antud võileiba ja samuti smuutidest on ka vaid 1 variant, ei tea millest selline valik. Pole ka massilist kaalu langust vaja (7 kg on minule sobivast 50st puudu), et peaksin ainult kanafileed v siga ja salatit nosima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Äkki oled enda jaoks mingid toiduained välistanud? Ma alguses välistasin gluteeni, soja ja piimatooted, kuna elukaaslane ei talu neid ja ausalt öeldes oli sel juhul valik ikka väga nadi, aga siis jätsin vaid soja välistamiseks ja gluteeniga toitudel- nagu näiteks postituses välja toodud klubivõilieb, siis seal asendan leiva lihtsalt taraleivaga. Või siis piimatoodete osas asendan lihtsalt latoosivabade või taimsete variantidega, kaloraas, rasvad jms näiteks taimse variandiga on ilmselt tunduvalt väiksem, kuid sellegi poolest saab neid toitusi teha ja kõht tühjaks ka ei jää. Ja see on ikkagi inimestel üldiselt peas kinni, et toitumiskava tähendab kana ja salatit. Ei seal on, ka suppe ja kartulit ja bataati ja riisi ja tatar ja isegi pastat ja pitsat, nii et pole see ainult salati näost sisse ajamine. Või kui ongi, siis mina näiteks ei söögi kunagi liha kõrvale kartul ja riisi ka otseselt eriti palju ei taha, endal kergem olla. Mul just elukaaslane ütles, et nii hea, et nüüd on toit nii mitmekesine ja kordagi pole seda tunnet, et oot me just nagu alles oleks seda söönud.

      Delete
  3. Täpselt minu mõtted nende tüüpiliste toitumiskavade suhtes skeptikutele "muredele" vastamisteks :)
    Väga tore postitus! :)

    ReplyDelete