Tuesday, December 6, 2016

Toitumisest raseduse ajal


Rasedusega on üldse selline teema, et ühtegi "õiget" vastust kuskilt ei leiagi. Iga foorum, artikkel ja arst räägib erinevat juttu ja see mis sobib ühele, ei sobi teps mitte teisele. Ma olen ennast proovinud antud valdkonnas natukene harida, aga ühel hetkel ma loobusin. Nii umbes täpselt miljon asja on keelatud ja teises artiklis räägitakse vastupidist. Kõige lihtsam on oma keha kuulata ja tarbida kõike mõistlikuse piires. Üks üksik komm ei tee beebile paha ja üks ainus banaan terve raseduse vältel ei tee ka head. Kuidagi tuleb leida see tasakaal. Mina võtan siiani pregnancy care-i multivitamiine. Tänu sellele hoian kehas olevad vitamiinid tasakaalus ja kõhubeebi saab enda jaoks kõik vajaliku ilusti  kätte. Veel enam, et ma praegu eriti punast liha süüa ei suuda ja ausalt öeldes.. Ei ole ma kindel kas seda üldse enam kunagi suudan. Mõte veiselihast ajab mind siiani öökima. Ega sealihaga parem seis ei ole. Ka kana/kala ei suuda ma suurtes kogustes süüa, vaid see peab olema pisikeste tükikestena toidu sees. 


Vastukaaluks võiksin ma vist lõpmatuseni puuvilju süüa. See pole samuti arsti sõnul lootele hea. Nimelt maitseb lootele väga puuviljasuhkur ja niimoodi läheb ta minu kõhus igapäevaga aina suuremaks. See on küll tore, aga niimoodi juhtub see natukene liiga kiiresti. Eks ma lihtsalt asendasin puuviljadega tavapärast õhtusööki. Olen seda nüüd tagasi tõmmanud ja proovin ikka õhtuti midagi toitvamat hinge alla saada. Tegelikult peaks raseduse ajal sööma ca 300 kalorit rohkem, aga seda tingimusel, et Sinu aktiivsus on endine. Kui rasedusega nüüd rohkem kodus oled ja ennast eriti ei liiguta, siis lisakaloreid polegi vaja. 300 kalorit on tegelikult väga väike kogus.. See on üks toitev võileib. 


Minu meelest on kõige raskem toidukordade jagamine. Kui ma varem olin harjunud sööma kolm korda päevas ja korralikult, siis nüüd tuleks süüa väiksemaid koguseid ja tihedamini. See on jube keeruline, sest ma ei ole kunagi eriline näksija olnud. Ma ei oska süüa vahepeal näiteks müslibatoonikest. Need esiteks ei maitse mulle ja reeglina ei tule see mulle meeldegi. Samas mingi hetk läheb mul päeva jooksul kõht nii tühjaks, et siis on jälle süda paha. Nokk kinni, saba lahti. Ma ei ole siiani vist sellist õiget tasakaalu suutnud leida. Mingeid isusid ka nagu tekkinud ei ole. 

Enamasti püüan teha ikkagi tervislike valikuid ja hoian eemale magusatest jookidest, kommidest, krõpsudest ja kõigest sellest millest varemgi. Mul ei ole see väga raske, sest ma jälgisin oma toitumist juba varasemast ajast. Asi millega ma patustan on 1 tass kohvi hommikuti. Joon selle toidu kõrvale ja loomulikult ohtra piimaga. Täielikult loobunud ei ole. Muidu tarbin blokkide viisi vett ja õhtuti kummeli/piparmündi teed. Rohke sidruniga. Eks ka minul tuleb ette neid pizza, burgeri päevi, aga pigem harva. Ma enamasti suudan ikkagi "ei" öelda ja teha tervislikuma valiku. Viimati kaalusin ämmaemanda juures 14+4  (natukene rohkem kui nädal tagasi) 50,6 kg. Seda siis peale hommikusööki ja riietega. Raseduseelne kaal oli 47,7-48,2kg (tühja kõhuga ja hommikul). Seega reaalselt olen ma juurde võtnud ca 2kg. Nüüd on see ehk nädalaga natukene juba muutunud. Täitsa huvitav on mõelda milline on kaaluiive raseduse lõpuks.  Minu ema ütles, et tema võttis rasedusega ca 13kg juurde ja mina olin sündides 45cm pikk ja kaalusin 2937g. 




34 comments:

  1. Ma soovitan mõne teise arstiga see toitumisteema üle rääkida. Last ei saa suureks süüa.

    Liha kohta arvasin mina ka raseduse selles järgus, et ma enam kunagi seda süüa ei suuda. Suutsin siiski. Sealiha ei söönud eriti enne rasedustki, seda pole tõesti enam tarbinud, aga veis ja kana on endiselt menüüs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Last saab kusjuures suureks süüa küll. Mul oli samamoodi, ma sõin meeletustes kogustest puuvilju, kuna istus väga. Ja hiljem tehti diabeedi test,kus pidin siirupit jooma, veresuhkur kõrge. Ja mu laps sündis kaaluga 4.64kg ja kirurg ütles et pole ammu nii suurt poissi näind.

      Delete
    2. Diabeet on siiski pisut teine asi, onju :)

      Delete
    3. St rasedusdiabeet ei teki sellest, et sa puuvilju sööd :)

      Delete
    4. Kuskohas see 4,64kg nii suur on? Mu meelest tänasel päeval suht keskmine kaal lastel juba 4,5kg kanti :)

      Aga rasedusdiabeet ei võrdu automaatselt suure sünnikaaluga lapsega. Mul on mõlemad lapsed olnud suured, viimane väga suur. Glükoositaluvustesti on tehtud mõlemaga, diabeeti pole kummagagi olnud.

      Ka mina soovitan mõne teise arstiga konsulteerida, sest reaalselt last suureks süüa ei ole võimalik. Toitumine mõjutab väga vähesel määral lapse kaalu. Tean inimesi, kes on ka 30kg juurde võtnud ja on alla 3kg lase sünnitanud, ometi on nad valimatult söönud kõike ja koguaeg.

      Delete
    5. Minu poeg kaalus 4,5kg, esimene laps. Ei söönud hullult puuvilju, õigemini iivelduse tõttu sõin tavapärasest isegi vähem terve raseduse. :)

      Delete
    6. Ega see rasedusdiabeet ka automaatselt suurt last ei tähenda (oht on küll). Mul oli rasedusdiabeet mõlema raseduse ajal ja mõlemad lapsed kaalusid sündides 3,5 kg ja olid õigeaegsed lapsed (teise kandsin 3 päeva ülegi).

      Delete
    7. Mul oli veresuhkur ja kõik korras sellesmõttes. Ta lihtsalt soovitas, et palju puuvilja ei ole meile kummagile hea. Sisaldab väga palju puuviljasuhkurt. Eriti mandariinid/viinamarjad :)

      Delete
    8. Ma sõin üsna palju puuvilju, viinamari, mis eriti puuviljasuhkrune ja pidavat beebit kasvatama, läks mulle ülihästi peale. Magusat ei suutnud ka väga piirata Ise võtsin juurde 16 kg, beebi oli 3320 g.

      Delete
    9. See soovitus lihtsalt on laest võetud ja ei pea paika, Triinu Liis. Tegemist on mingi nõukaaegse müüdiga ja tüüpiline on just see selle müüdi juures, et kõige ohtlikumad on viinamarjad. Last EI SAA suureks süüa, söö, mida iganes. Küsi kas või mõnelt toitumisspetsialistilt, kui teise arsti/ämmaka visiidile minna ei taha. Õnneks neid vanade müütide küüsis meditsiinitöötajaid väga palju enam pole, nii et tänapäevast arvamust ei peaks olema eriti raske saada.

      Delete
  2. Aa, ja paar P.Si ka:
    1) kohv pole mingi patt, kui sa pole täielik kohvinarkomaan ja seda iga natukese aja tagant ei joo. Tass-paar päevas on täiesti okei;
    2) soovitan väga mitte nendele kaaluteemadele keskenduda. Ma võtsin rasedusega juurde 30 kg ja see kõik läks vähem kui poole aastaga uuesti maha ka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aga ei pruugi ju maha minna :D
      Ma võtsin tänu Snickersi dieedile 24kg juurdeja sünnitusega sain maha 5kg (laps kaalus 4kg). Kõik mis üle jäi on ka nüüd poolteist aastat hiljem üle :D
      Tuleb ikka jälgida mida süüa. See kas ja kui kiiresti sa peale sünnitust alla võtad on nii individuaalne.

      Delete
    2. Hahah Snickersi dieet :D good one

      Delete
    3. Kui sa täiesti teadlikult jama sööd, siis muidugi ei lange see kaal tõenäoliselt nii kergesti. Selge, et kõik see, mis teeb kergesti paksuks mitterasedana, teeb sama ka rasedana ja siis ei kao see rasv sünnitusega lihtsalt niisama küll mitte kusagile. Aga kui võtad hoolimata normaalsest toitumisest juurde arvestatava hulga kilosid, siis see pole põhjus stressamiseks, see on mu jutu mõte. Väga paljud rasedad jälgivad hirmunult seda kasvavat kaalunumbrit ja kujutavad ette, kuidas igavesti paksuks jäävad. Kui normaalselt sööd, siis langeb see kaal ka pärast normaalselt. Mõnel lihtsalt kipub keha raseduse ajal kergemini rasva talletama kui teisel, aga selline kaalutõus ei ole püsiva iseloomuga.
      Pole kordag öelnud, et ei tuleks süüa taskaalustatult ja tervislikult. Tuleb küll. Täpselt samuti nagu mitterasedana.

      Delete
  3. Minule hakkasid ka rasedusega puuviljad rohkem maitsema kui kunagi varem, vaat et muud ei tahagi! Ja kui nüüd järele mõelda, siis puuviljad lähevadki kõige paremini alla. Aga selle peale poleks küll tulnud, et see ei pruugi lootele hea olla... Tänud info eest!:)

    ReplyDelete
  4. Mina pole eriline juurikate sõber, seega raseduse ajal olen söönud ikka samaviisi nagu enne rasedust - põhiliselt nisutooteid ja ka puuvilju, liigutanud väga vähe...20rasedusnädalaks oli kaalu juures 2,6kg ja peale 20 rasedusnädalat hakkasid kilod juurde vohama. Hetkel rasedust 35ndl ja juures ca 15kg

    ReplyDelete
  5. Kui praegu juba räägitakse vastuolulist juttu.. siis oota kuni haiglasse jõuad ja seal iga uue vahetusega ämmaemand räägib eelmisele risti vastupidist :D

    ReplyDelete
  6. Ma sõin meeletult puuvilju ja jäätist rasedana, kohv ajas südame pahaks ja soolane toit lihtsalt alla ei läinudki. Kuni 30.nda nädalani ei saanud inimesed aru, et ma üldse rase olen. Kokku võtsin juurde 11kg(48-59), 10kg kadus sünnitusel(ja järgneval 3-l päeval). Laps oli 48cm ja 2,7kg. Ära põe seda söömist, kui üldse millalgi võib vabalt süüa mida iganes hing ihkab, siis just raseduse ajal, sest hiljem kaovad kilod iseenesest, eriti kui veel arvestada, et imetamise ajal hakkab nagunii veel kilosi kaduma, kui just meeletult juurde ei söö koguaeg, mul ei olnud aega koguaeg süüa - kui laps oli ca 2-3kuune, kaalusin mingi 44-45kg(olen veidi alla 165cm pikk).

    ReplyDelete
  7. Ma küsiks sult hoopis, kust leiad endale riideid? Eriti pintsakuid. Ma sama pikk kui sina ja no ma ei leia midagi, kuhu ma ei upuks sisse :D

    ReplyDelete
  8. Ma arvan ka, et toitumise pärast stressata ei tasu, söödki seda, mis alla läheb (need isud jõuavad raseduse jooksul veel sada korda muutuda ka). Küll on neid, kes pool rasedust vaid öögivad ja miski ei püsi sees peale vee ja saavad ka terved ja tugevad lapsed. Kui üldse mõelda, siis vast ongi selle toore toidu söömise osas. Eks tõenäolisem muidugi on, et ka sealt mingit bakterit omale külge ei korja, aga parem karta kui kahetseda. Ja see 5x päeva söömise jutt.... miks? Kuula ikka enda keha ja söö nii kuidas sulle omale parem on.

    ReplyDelete
  9. Mulle soovitati kohvist mitte loobuda, vastupidi, ühe tassi asemel hommikul, soovitab ämmakas juua veel ühe päeval, kuna minu vererõhk on koguaeg madal.. kui tavaliselt on mul 120/70 siis nüüd on hea, kui näitab vähemalt 90/60. Liha ei saa samuti süüa, vaid väikestes kogustes ja samuti tükikestena kuskil salatis või kastmes :) Kuigi nädalaid on juba 23, pole ikkagi see isutus liha vastu muutunud. Samuti sööksin ainul puu- ja juurvilju. Tore, et kirjutsid sellest, et liigne puuvuljade tarbimine võib beebi suureks kasvata.. loogiline kah, mulle pole seda ämmakas maininud. Kuna raseduse alguses olin kergelt ülekaalus, siis kilod alguses kadusid, nüüd tulevad tasapisi tagasi ja + pole veel jõudnudki. Aga eks see muutub peagi.. Sulle aga soovin meeldivat ootamist ja mõnusat jõuluaega!

    ReplyDelete
  10. Piparmündi teed ei tohi juua rasedana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miks ei tohi rasedana juua ühte tassi piparmündi teed?

      Delete
    2. Ära lase end üldse hirmutada. 1-2 tassi piparmünditeed on igati okei. Ainukesena pole soovitatud kõrge kofeiinisisaldusega teed ja detox teed, aga see on juba piisavalt loogiline :)

      Delete
    3. No see taimede nimekiri on tegelikult väga-vga pikk, mida kõike pole raseduse ajal soovitatav juua. Konkreetselt piparmündist on veidi juttu siin: http://wmfits.com/et/pages/1220536
      Ma oma esimese rasedusega jõudsin pool aega rahus seda juua, enne kui teada sain, et see polegi soovitatav. Samas nädalas mõned tassid ikka võib lubada ju. Imetamise ajal uskusin küll seda, et piparmünditee võib pärssida piimateket, seega hoidsin sellest eemale. Siiani tegelikult pole enam isu olnud selle järele. Nüüd ootan teist beebit ja nii tugevalt on sees harjumus juua apteegitilli teed (seemnetest tehtud). Hommikuti turgutan ennast hoopis mate teega või rohelise teega. Kohv on juba maitse poolest täielik out.

      Delete
  11. Su söögilaud tundub ikka väga tervislik ja nauditav võrreldes minu omaga. Mulle lähevad hästi peale vaid hommikupudrud, mõni võiku ja õunad. Õuntest ma vahepeal ainult elatusingi, sest täiesti vastu hakkas kõik.
    Kaalutõusu kohta tean enda kogemusest rääkida niipalju, et see tõus ei pruugi olla et nüüd iga kuuga lisandubki +2 või +3. Mõni kuu tuleb kaalu jh kolinal, teisel kuul kaal seisab. ja lõpus võib hoopis langeda veidi. Aga ei pruugi üldse. Inimesed ja rasedused erinevad jah. Olen ise ka pisike naisterahvas ja raseduse alguses kaalusin samapalju kui sina. Ja lõpuks tuli rasedusega 10 kg juurde. Viimasel trimestril polnud üldse isu ja sõin peamiselt maasikaid, arbuusi, ananassi :D Laps oli eeskujulikud 3,5 kg. Mul ämmakas armastas alati mulle öelda, et ega loodus ei ole rumal, et kasvatab suurema lapse, kui naine sünnitada jaksab. Vahel juhtub küll sedagi, aga enamasti siiski mitte ;)

    ReplyDelete
  12. Mina olen arvamusel, et last ei saa suureks süüa :) Mingi aeg üritasin ka piirata puuviljade ja magusa söömist, aga ega väga ikka ei suutnud ja viimased nädalad läks asi eriti käest ära. Ja minu beebi kaalus vaid 2830g ja oli 48cm pikk

    ReplyDelete
  13. Mina olin sündides üle 4 kilo ja ei ole mul häda tänaseni mitte midagi :)

    Raseduse ajal ei tohiks kindlasti süüa toorest liha ega ka kala (st siis ka sushit), samuti ei tohiks tarbida pastöriseerimata piimatooteid, ka valgehallitusjuustu. Seda suuresti seetõttu, et neis võib elutseda bakter Listeria, mis on rasedatele eriti ohtlik.

    ReplyDelete
  14. hea, et vett jood, aga ära ka magneesiumi unusta:
    http://iidnemagneesium.eu/artiklite-list/magneesium-raseduse-ajal

    omast kogemusest: sünnitasin 34 a ja väga mõnus kerge rasedus oli, iiveldas kergelt üksnes tühja kõhuga, ei mingeid jamasid. Kui umbes 1,5 kuud enne tähtaega tekkisid järsku tursed ja edasi üsna korralik rasedustoksikoos (vererõhk kõrgeks, lõpuks ka valk uriinis). Tol ajal ma aga magneesiumi olulisusest eriti ei teadnud ja võimalik, et vettki oleksin pidanud rohkem jooma, just aluselist, mis imendub paremini kui kraanivesi, või gaasita/kerge gaasiga mineraalvett (või mineraalvee ja kraanivee segu).

    http://satnam.ee/phpindex/?page_id=1546

    Mõnusat ootusaega:)

    ReplyDelete
  15. Olen söönud pöffi, olen söönud sushit, lõhe tar-tari ja olen söönud ka hallitusjuuste, mitte kilodega aga olen. Laps on terve(11p. tähtajani) arvan lihtsalt kui oled enne söönud vōib ka raseduse ajal süüa. Selline raamat nagu Kõhule pai on hästi palju kirj. toitumisest ja ravimteedest jne . Päris huvitav raamat on. Minu jaoks kohati liiga ökoemmelik aga seal on asjalikku infot ka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No tubli oled. Asi ei ole üldse selles, et enne oled harjunud sööma või ei ole, asi on konkreetses bakteris. Muidugi ei tähenda see seda, et sööd toorest liha ja SAAD selle. Tuleks lihtsalt olla teadlik ohust, samamoodi nagu peaks olema teadlik, miks on raseduse ajal keelatud alkohol. On sündinud ka terveid lapsi neile, kes on raseduse ajal palju alkoholi tarbinud, nii et... Üks kogemus on ka kirja pandud: http://marcamaa.blogspot.com.ee/2013/03/rase-ja-listeeria.html
      Nagu ma ütlesin, lihtsalt teadmiseks.

      Delete